Annonser

Bli fadder

MC Reklam

WHF

Vårdkompetens i Värmland

Om Näringslivsbloggen

Torsby Utveckling AB, TUAB, är Torsby kommuns och det lokala näringslivets gemensamma näringslivsbolag. Vi erbjuder rådgivning, service och information till nya och befintliga små företag.
Näringslivsbolaget Tuab arbetar med företagsfrågor, rådgivning och näringslivsservice på uppdrag av Torsby kommun. Till oss kan du vända dig vid etableringsärenden, när du vill starta eget eller utveckla din befintliga verksamhet.

Problem eller möjlighet?

Skrivet av ulla@torsbybladet.se
2012-08-30 07:08

Varje affärsidé utgår ju oftast från någon form av behov, vare sig det handlar om primära behov som livsmedel till lite mer sekundära som smink och läsk.  Ett ouppfyllt behov kan lätt upplevas som ett problem (för det är ju riktigt jobbigt att vara utsvulten, ha skavsår, känna sig otrygg eller frysa etc). För en lyckad försäljning handlar inte om att ”kränga” saker som folk inte vill ha, utan om att identifiera kundens behov och erbjuda dem en bra lösning som uppfyller deras behov, och helst lite till.

Produkter som skavsårsplåster, tejp, solglasögon  och huvudvärkstabletter är uppenbara problemlösare.  Andra saker som mascara, doftgranar och androidtelefoner och uppfyller andra behov och löser därmed andra ”problem”.

Vart vill jag då komma med allt det här? Jo, varje problem innebär en möjlighet att skapa en affärsidé kring problemet, eller snarare att sälja lösningen. Halkigt på dagis? Strumpor med gummipluppar. Kallt i bilen? Rattmuff. Du har svårt att komma ihåg saker? Post-it lappar.  Ditt hår är långt och risigt? Frisör. Jag kan fortsätta i all oändlighet, men jag tror att ni fattar.

Så nästa gång du råkar ut för något krångligt eller står inför ett problem, fundera på hur lösningen skulle kunna se ut och om det kanske kan vara en affärsidé, rent utav?

Anna Öhgren Bodén
VD, Tuab