Annonser

Bli fadder

MC Reklam

WHF

Vårdkompetens i Värmland

Om Näringslivsbloggen

Torsby Utveckling AB, TUAB, är Torsby kommuns och det lokala näringslivets gemensamma näringslivsbolag. Vi erbjuder rådgivning, service och information till nya och befintliga små företag.
Näringslivsbolaget Tuab arbetar med företagsfrågor, rådgivning och näringslivsservice på uppdrag av Torsby kommun. Till oss kan du vända dig vid etableringsärenden, när du vill starta eget eller utveckla din befintliga verksamhet.

Budgetera mera

Skrivet av ulla@torsbybladet.se
2012-05-28 11:05
Gör en budget och få koll på både resultat och likviditet.

Att göra en första budget för sin affärsidé kan vara lite klurigt. – Hur ska jag kunna veta hur mycket jag kommer att sälja?! är en vanlig fråga som vi får i rådgivningar med nya företagare. Och det är ju sant, för hur ska man egentligen kunna veta det? Det är få förunnat att veta exakt hur mycket som det nystartade företaget kommer att sälja det första året. Samtidigt som det kan vara svårt att göra en första budget, är det ändå viktigt att uppskatta sin ungefärliga försäljning och sina kostnader, rörliga som fasta. Att ta reda på var ”break even” är, dvs. hur mycket du måste sälja för att få företaget att gå runt är grundläggande för att du ska kunna bedöma din affärsidés bärkraft.

Om du ska söka starta eget stöd eller behöver lån från banken så krävs det att din affärsidé redovisas i både ord och siffror – ofta i form av en affärsplan med tillhörande budget. Eller egentligen är det faktiskt flera olika budgetar. För olika budgetmodeller visar olika saker som alla är viktiga för att du ska kunna förmedla till andra hur du har tänkt kring din affärsidé. Ofta är det i form av en försäljningsbudget, en startbudget, en resultatbudget och en likviditetsbudget. När resultatbudgeten beräknar skillnaden mellan intäkter och utgifter under en viss tid, så visar likviditetsbudgeten istället kassaflödet, dvs vad som finns på kontot eller i plånboken under en period, t ex en månad. I TV-programmet Lyxfällan förfasas tittarna över hur deltagarna inte har förstått att de går minus varje månad, förrän de där bistra ekonomerna låter dem klistra upp femhundralappar på budgettavlan. Där får de upp ögonen för sitt resultat, dvs hur det ser ut  när kostnaderna dras av från intäkterna och i Lyxfällan är det ju alltid knallröda siffror, det hänger liksom ihop med programidén. Vad du har i plånboken inklusive kreditkort vid en tidpunkt är din likviditet, och det säger egentligen inte så mycket om huruvida dina intäkter under, låt säga en månad eller ett år, faktiskt täcker de kommande utgifterna under samma period. Och visst är det ofta så, att det är alldeles för mycket månad kvar i slutet av pengarna…?

Budgetar görs ofta för att någon annan, som en bankrådgivare eller myndighet frågar efter den, men framför allt är ju en budget till för dig själv och ditt företag, eller din hushållsekonomi för all del. En genomtänkt budget är ett bra sätt att kunna styra verksamheten åt rätt håll, ett verktyg för att kunna sätta både realistiska och utmanade mål och få koll på läget helt enkelt. Lycka till med din budget!

PS. Hos Tuab får du alltid kostnadsfri rådgivning när du vill utveckla din affärsidé. Vill du ha bra mallar för att börja med din budget? Besök Almi Företagspartners webb – de har bra mallar för både affärsplan och budget.

Anna Öhgren Bodén
VD  Torsby Utveckling AB