Annonser

Bli fadder

MC Reklam

WHF

Vårdkompetens i Värmland

Om Näringslivsbloggen

Torsby Utveckling AB, TUAB, är Torsby kommuns och det lokala näringslivets gemensamma näringslivsbolag. Vi erbjuder rådgivning, service och information till nya och befintliga små företag.
Näringslivsbolaget Tuab arbetar med företagsfrågor, rådgivning och näringslivsservice på uppdrag av Torsby kommun. Till oss kan du vända dig vid etableringsärenden, när du vill starta eget eller utveckla din befintliga verksamhet.

Skrivet av ulla@torsbybladet.se 2012-08-30 07:08

Varje affärsidé utgår ju oftast från någon form av behov, vare sig det handlar om primära behov som livsmedel till lite mer sekundära som smink och läsk.  Ett ouppfyllt behov kan lätt upplevas som ett problem (för det är ju riktigt jobbigt att vara utsvulten, ha skavsår, känna sig otrygg eller frysa etc). För en lyckad försäljning handlar inte om att ”kränga” saker som folk inte vill ha, utan om att identifiera kundens behov och erbjuda dem en bra lösning som uppfyller deras behov, och helst lite till.

Produkter som skavsårsplåster, tejp, solglasögon  och huvudvärkstabletter är uppenbara problemlösare.  Andra saker som mascara, doftgranar och androidtelefoner och uppfyller andra behov och löser därmed andra ”problem”.

Vart vill jag då komma med allt det här? Jo, varje problem innebär en möjlighet att skapa en affärsidé kring problemet, eller snarare att sälja lösningen. Halkigt på dagis? Strumpor med gummipluppar. Kallt i bilen? Rattmuff. Du har svårt att komma ihåg saker? Post-it lappar.  Ditt hår är långt och risigt? Frisör. Jag kan fortsätta i all oändlighet, men jag tror att ni fattar.

Så nästa gång du råkar ut för något krångligt eller står inför ett problem, fundera på hur lösningen skulle kunna se ut och om det kanske kan vara en affärsidé, rent utav?

Anna Öhgren Bodén
VD, Tuab

Gör en budget och få koll på både resultat och likviditet.
Skrivet av ulla@torsbybladet.se 2012-05-28 11:05

Att göra en första budget för sin affärsidé kan vara lite klurigt. – Hur ska jag kunna veta hur mycket jag kommer att sälja?! är en vanlig fråga som vi får i rådgivningar med nya företagare. Och det är ju sant, för hur ska man egentligen kunna veta det? Det är få förunnat att veta exakt hur mycket som det nystartade företaget kommer att sälja det första året. Samtidigt som det kan vara svårt att göra en första budget, är det ändå viktigt att uppskatta sin ungefärliga försäljning och sina kostnader, rörliga som fasta. Att ta reda på var ”break even” är, dvs. hur mycket du måste sälja för att få företaget att gå runt är grundläggande för att du ska kunna bedöma din affärsidés bärkraft.

Om du ska söka starta eget stöd eller behöver lån från banken så krävs det att din affärsidé redovisas i både ord och siffror – ofta i form av en affärsplan med tillhörande budget. Eller egentligen är det faktiskt flera olika budgetar. För olika budgetmodeller visar olika saker som alla är viktiga för att du ska kunna förmedla till andra hur du har tänkt kring din affärsidé. Ofta är det i form av en försäljningsbudget, en startbudget, en resultatbudget och en likviditetsbudget. När resultatbudgeten beräknar skillnaden mellan intäkter och utgifter under en viss tid, så visar likviditetsbudgeten istället kassaflödet, dvs vad som finns på kontot eller i plånboken under en period, t ex en månad. I TV-programmet Lyxfällan förfasas tittarna över hur deltagarna inte har förstått att de går minus varje månad, förrän de där bistra ekonomerna låter dem klistra upp femhundralappar på budgettavlan. Där får de upp ögonen för sitt resultat, dvs hur det ser ut  när kostnaderna dras av från intäkterna och i Lyxfällan är det ju alltid knallröda siffror, det hänger liksom ihop med programidén. Vad du har i plånboken inklusive kreditkort vid en tidpunkt är din likviditet, och det säger egentligen inte så mycket om huruvida dina intäkter under, låt säga en månad eller ett år, faktiskt täcker de kommande utgifterna under samma period. Och visst är det ofta så, att det är alldeles för mycket månad kvar i slutet av pengarna…?

Budgetar görs ofta för att någon annan, som en bankrådgivare eller myndighet frågar efter den, men framför allt är ju en budget till för dig själv och ditt företag, eller din hushållsekonomi för all del. En genomtänkt budget är ett bra sätt att kunna styra verksamheten åt rätt håll, ett verktyg för att kunna sätta både realistiska och utmanade mål och få koll på läget helt enkelt. Lycka till med din budget!

PS. Hos Tuab får du alltid kostnadsfri rådgivning när du vill utveckla din affärsidé. Vill du ha bra mallar för att börja med din budget? Besök Almi Företagspartners webb – de har bra mallar för både affärsplan och budget.

Anna Öhgren Bodén
VD  Torsby Utveckling AB

Publicerat i - -
Stålmannen
Skrivet av ulla@torsbybladet.se 2012-05-16 02:05

Ganska ofta hör jag människor, med både bra idéer och relevanta åsikter, som utbrister: ”Tänk om någon ändå kunde ta tag i det där!” eller (gärna lite anklagande) ”Kan inte någon se till att detta händer”. Det finns nämligen en stark tilltro till att den där någon ska glida in och fixa biffen. Vem är då den här Herr eller Fru Någon? Först och främst är det ju uteslutande någon annan än den som uttrycker denna önskan, så långt är jag med. Ibland är någon grannarna som inte klipper häcken ordentligt eller skräpar ner, ibland är det den äkta maken som glömt att diska och ibland är det helt enkelt någon annan. Tänk om den där någon är en hemlig agent eller superhjälte som glider runt på gatorna på nätterna och fixar till saker, lite här och lite där?

Tänk så fantastiskt det skulle vara att kunna kalla på superhjälten Någon som kommer på stubinen i sin röda cape, plockar upp strumporna på golvet, går ut med hunden en regnig dag eller anordnar en härlig festival på hemorten. Så vitt jag vet, finns bara superhjältar i serietidningar och på film, så till syvende och sist har vi ju bara oss själva att förlita oss på för att saker och ting ska bli gjorda, på det sätt som vi önskar.

Så, kan inte någon se till att några förstår att någon annan inte kommer att fixa något åt någon annan, utan om något ska ske, så måste nog någon ta tag i det själv? ;-)

Anna Öhgren Bodén
VD, Tuab

Publicerat i -
Skrivet av ulla@torsbybladet.se 2012-04-19 05:04

När jag tänker efter, var det ju inte alls länge sedan som ”företagare” i princip var synonymt med en lätt korpulent, girig herre i en fet Mercedes med cigarr i mungipan. Företagaren fick ofta vara en symbol för makt i samhället och framstod ofta i filmer och övriga media som både närig och hänsynslös, som Wall Enberg i Jönssonligan eller Karl-Bertil Jonssons glöggfryntlige far. Vi som gick i skolan för några decennier sedan blev drillade till att bli så anställningsbara som möjligt. Att vi skulle ha planer på att driva ett eget företag fanns liksom inte på kartan, i alla fall inte för oss som gick studieförberedande program på gymnasiet.

Idag har entreprenörsbegreppet vidgats betydligt och är något som är oerhört positivt laddat i dagens offentliga rum. Att vara entreprenör anses som något att sträva efter. Driftigheten, risktagandet och kreativiteten prisas och lyfts fram som bra egenskaper i samhället.

Men vad är en entreprenör egentligen? Enligt Wikipedia så kan entreprenörskap definieras som ”förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter”. Entreprenörer är sådana som får någonting att ändra riktning och kan hitta nya infallsvinklar. En entreprenör skapar nya affärsmöjligheter, helt enkelt. De egenskaper som en entreprenör anses besitta kan bland annat vara nyfikenhet, kreativitet, envishet och visionärt tänkande med mera. Det råder nästan en mytbildning kring entreprenörer och deras egenskaper idag. Vi matas med historier om allt från Ingvar Kamprad och Steve Jobs till Blondinbella, trots att de allra flesta företag i Sverige bedrivs av alldeles vanliga människor, som du och jag, utan varken cigarr i mungipan eller särskilt intuitivt affärssinne.

Förövrigt har själva ordet entreprenör sin härstamning från Frankrike under medeltiden och var där en beteckning på anföraren över ett mängd legosoldater. I medeltidens Frankrike hade de olika härskarna inga egna arméer av soldater, utan det var istället vanligt att krig lades ut på entreprenad, dvs man köpte in en entreprenör med ett gäng legosoldater som krigade åt en. Undrar om det fanns RUT-avdrag på den tjänsten?

Anna Öhgren Bodén
VD, Torsby Utveckling AB

Skrivet av ulla@torsbybladet.se 2012-04-19 02:04

Efter månader med kyla, mörker, slask och isiga bilrutor har våren äntligen kommit och allting väcks till liv igen. Vi vänder våra bleka vinteransikten mot vårsolens starka sken och kisar upp mot flyttfåglarna som återvänder. Överallt, i både skogsgläntor och rabatter, kommer nya friska skott som bara väntat på att få växa sig starka i solljuset. Ibland orkar jag inte vänta, utan sätter fyr på det gula, gamla torra gräset med skräckblandad förtjusning för att liksom skynda på våren lite grann. Det är faktiskt en flera tusen år gammal tradition att elda på våren, för att få bort det gamla och lämna plats åt det nya.

Under alla de år som jag har arbetat med företagsfrågor på näringslivsbolaget Tuab här i Torsby har jag haft glädjen att möta människor som brinner för sina idéer och tänker i nya banor. Det är människor som ser möjligheter, vågar och vill satsa på sin idé. Människor som ser möjligheter istället för problem och brinner för något, är så värdefulla för utvecklingen i en bygd. Dessa eldsjälar sprider dessutom positiv energi omkring sig. Som ringar på vattnet ger de inspiration till andra att se möjligheterna i sina egna liv. Det kan handla om att se skogen bland alla träd, att gräva där du står, ta tillfället när det kommer och framför allt att tro på sig själv och sin egen förmåga.

För det är viktig att våga tro att man är något, och att man faktiskt kan något. Låt dina idéer få spira och gro, låt dina tankarna få slå rot och ge dem ljus och utrymme att få växa. Och glöm för all del inte att vattna och ge idéerna näring i samspel med andra. För när vinden är frisk, då vet alla vi som eldat gräs på vårkanten, då brinner det som allra bäst.

Anna Öhgren Bodén
VD, Torsby Utveckling AB

Publicerat i - - -